thumb_©frederikbeyens_grote_verbinding_installatie-24.jpg

Over ons

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwen Antwerpen en Vlaanderen aan een stad waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s in de toekomst onder de grond. Zo zorgen we voor een betere mobiliteit voor Antwerpen, zijn haven én voor Vlaanderen. We verbinden bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Ring, met meer groen en schonere lucht.

Het toekomstverbond

Het Toekomstverbond is de naam van het akkoord dat de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen Ringland, StRaten-generaal & Ademloos sloten over de mobiliteit en leefbaarheid in de Antwerpse regio. Dit akkoord kwam tot stand na een lang proces van overleg onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe.

Verder samenwerken

Het Toekomstverbond is ambitieus.  De samenwerking tussen burgerbewegingen, overheden, experts en andere actoren wordt dan ook verdergezet.

Portretfoto van intendant Alexander D’Hooghe
Portretfoto van intendant Alexander D’Hooghe

Een Ring voor en rond de stad

Een ring voor de stad

De Antwerpse Ring wordt rondgemaakt en wordt gebruikt voor verkeer binnen de stadsregio en voor verkeer dat in de stad moet zijn.

Een noordelijk alternatief rond de stad

Verkeer dat niet in de stad moet zijn en havenverkeer wordt zoveel mogelijk rond de stad geleid. Daarvoor wordt geïnvesteerd in een Haventracé. Er zal een systeem van verkeerssturing komen.

Een ring voor de stad (de gele wegen op de kaart) en een ring door de stad (de roze wegen op de kaart).
Een ring voor de stad (de gele wegen op de kaart) en een ring door de stad (de roze wegen op de kaart).

Overkapping van de Ring

We gaan voor een volledige overkapping van de Ring.

De bouw van de Oosterweelverbinding is een eerste stap hiernaar toe. Ondertussen  liggen de overige plannen niet stil. In de loop van 2020 starten de ontwerpteams om de ideeën voor de Ringparken en de Scheldebrug om te zetten naar concrete plannen.

Zo kunnen op de fundering nieuwe plekken verschijnen waar het goed is om te ontspannen, te genieten en te leven. Plekken die de bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Ring verbinden.

Duurzaam en gezond

Waar er vandaag nog geen overkapping kan komen, verminderen slimme ingrepen het geluid van de Ring en verbeteren ze waar mogelijk de luchtkwaliteit. In de toekomst vormen deze ingrepen de basis voor de verdere overkapping van de Ring. 

Op korte termijn zorgen ze al voor meer groen in de omliggende wijken, nieuwe ecologische verbindingen tussen het groen en een betere waterbuffering. Het bestaande groen wordt toegankelijk voor fietsers en voetgangers.

Met de overkapping van de Ring creëren we extra groene ruimte en verbinden we wijken aan beide kanten van de Ring.
Met de overkapping van de Ring creëren we extra groene ruimte en verbinden we wijken aan beide kanten van de Ring.

Vlot combineren naar een modal shift

Bent u al één van de velen die dankzij de honderden kilometers veilige en comfortabele fietspaden kiest voor de fiets om uw dagelijkse verplaatsingen te doen? Weet dat er in de toekomst heel wat fietsostrades, fietsroutes en fietsknooppunten bijkomen.  

Misschien springt u liever op een deelfiets aan de rand van de stad of trekt u te voet naar uw bestemming? In en rond Antwerpen kan u op heel wat plaatsen makkelijk overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.

Eigenlijk hoeft u niet noodzakelijk te kiezen. Kijk op slimnaarantwerpen.be hoe u door verschillende vervoersmiddelen slim te combineren, vlot en comfortabel op uw bestemming geraakt. Ook tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding.

Door verder te investeren in onder meer fietsvoorzieningen, park & rides en openbaar vervoer kunnen op termijn 50 procent van alle verplaatsingen in de vervoerregio Antwerpen gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enzovoort. Zo realiseren we samen dit puntje uit het toekomstverbond: een modal split van 50/50.

De aanloophelling van de fietsbrug over het Albertkanaal aan de IJzerlaan met daarop enkele fietsers
De aanloophelling van de fietsbrug over het Albertkanaal aan de IJzerlaan met daarop enkele fietsers

Welkom!

Deze website maakt gebruik van cookies. Dat zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer of mobiele toestel opslaan. Ze worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, om de gebruikerservaring te verbeteren en/of om gericht advertenties te tonen.

Wanneer u onze website gebruikt, plaatsen wij de cookies die u terugvindt onder de tab 'cookie-instellingen' in de footer. Wilt u genieten van een optimale ervaring? Dan kan u best alle cookies inschakelen.

U kan uw persoonlijke voorkeuren instellen en zo bepalen welke informatie u met stad Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Deze website bewaart de door u ingestelde cookievoorkeuren. U kan ze altijd opnieuw aanpassen via 'cookie-instellingen' in de footer. Meer weten? Check de info over cookies in onze privacy- en gebruiksvoorwaarden.